• Lingeriekoning Rob Heilbron verveelt zich zo erg dit pandemiejaar dat hij zijn pensioen vaarwel zegt en aan de slag gaat met een nieuwe lingerielijn.
  • Heilbron werd bekend als een van de eigenaren van lingeriemerk Sapph.
  • Sapph moest een betaalbaar alternatief bieden voor de dure beha’s van Marlies Dekkers, maar de twee raakten verwikkeld in een jarenlange juridische strijd.
  • Sapph verloor en Heilbron moest zich terugtrekken, maar zo’n tien jaar later is de zakenman klaar voor een nieuw avontuur.

De 75-jarige Rob Heilbron, die zijn succes te danken heeft aan de kledingmerken O’Neill en Sapph, verveelde zich dit pandemiejaar kapot. Dat zegt de zakenman tegen zakenblad Quote.

De oud-Sapph-eigenaar is al een paar jaar met pensioen, maar tijdens de saaie lockdownmaanden is het opnieuw bij hem gaan kriebelen.

“Normaal gesproken zou ik nu lekker op wintersport zijn, of in Dubai of Tel Aviv zitten, maar dat lukt nu allemaal niet”, zegt Heilbron tegen Quote. En dus besloot de ondernemer zich in een nieuw avontuur te storten genaamd ‘Dream Avenue’.

Het lingeriemerk Dream Avenue is opgestart door een oude zakenpartner van Heilbron en valt in hetzelfde straatje als het Amerikaanse Victoria's Secret. Volgens de zakenman draait het merk nu nog een omzet van 150.000 euro per jaar, maar zal dat aan het eind van 2021 richting een half miljoen gaan.

Van wetsuits naar lingerie

Heilbron drukte voor het eerst zijn stempel op de Nederlandse kledingmarkt toen hij in de jaren 80 van de vorige eeuw begon met het importeren van O'Neill-wetsuits. Dat werd in korte tijd uitgebreid met een succesvolle kledinglijn, maar de topman was niet gelukkig met de hoeveelheid tijd die hij kwijt was aan zijn baan. In 1995 besloot hij daarom te stoppen en het vastgoed in te gaan.

Toch vond Heilbron niet veel later zijn weg terug naar de kleding. In 2006 besloot hij zich aan te sluiten bij Cor van Schoonhoven, die net met het lingeriemerk Sapph gestart was. Sapph moest een goedkoper alternatief zijn voor het chique ondergoed van Marlies Dekkers.

Het bracht Heilbron zowel succes en aandacht als veel gedoe. In 2011 klaagde Marlies Dekkers het merk aan voor inbreuk op haar auteursrechten. Een model van Sapph leek namelijk verdacht veel op haar beroemde spider-beha.

In 2011 gaf de rechter haar gelijk en legde Sapph een dikke boete op. Het lingeriemerk zou aan dit verlies onderdoor zijn gegaan als Heilbron de eigenaar van Coolcat en zijn goede vriend, Roland Kahn, niet bereid had gevonden het bedrijf over te nemen. Heilbron trad naar de achtergrond en trok zich twee jaar later geheel terug uit het bedrijf.

Heilbron heeft grootse dromen

Na een paar jaar stilte is Heilbron nu weer back in business. "Er gebeurt gewoon geen ene reet", zegt hij tegen Quote. "Ik geniet van het leven, ben bijna 75, dan kun je denken: 'ik zing het de rest van mijn leven wel uit', maar dat is ook zo saai en niets voor mij."

De zakenman hoopt met het model Dorien Duiker, die ooit ook het gezicht van Sapph was, met Dream Avenue het komende jaar Nederland te veroveren. "Dream heeft de potentie om ervoor te zorgen dat meiden tegen elkaar zeggen: 'Wow! Heb jij ook een Dream?' Daar gaan we voor zorgen."

Lees meer over mode: